maanantai 31. lokakuuta 2016

Neuleita tumpeloille



...ai nämäkö muka? Kamalan vaikeita, ajattelin heti. Jos kyseessä on aito Tumpelo, kuten minä, pitäisi kirjan vaikein työ olla korkeintaan kaksivärinen patalappu. Kyllä minä silti jotakin saan puikoilla aikaiseksi, mutta rehellisesti sanottuna en ole koskaan ollut tarpeeksi rohkea yrittääkseni luoda mitään patalappua haastavampaa. Olen antanut periksi ajatukselle jo heti ensimetreillä. Olen kuitenkin haaveillut osaavani neuloa, tai kuten meilläpäin sanotaan, kutoa ihania ja vaikeita kirjoneuleita, olen myös ajatellut, että osaisin varmasti jos vain uskaltaisin yrittää. Mutta vielä en ainakaan ole uskaltanut. Syytän aina sitä, että olen vasenkätinen. Ja onhan se hieman vaikeampaa oppia kun opettaja tekee kaiken ihan päinvastoin. 

Mutta vika ei ole tässä kirjassa tai sen opetuskuvissa. Näytin kirjaa anopilleni, joka on taitava neuloja, ja hän totesi kirjan olevan täysin selkeä ja helppotajuinen. Vika on siis minussa. Minä en tajua. Kokeilin neuloa kirjan ohjeilla ja osittain omien muistikuvieni pohjalta mallitilkun, johon kokeilin oikeaa ja nurjaa neuletta, silmukoiden lisäämistä, vähentämistä ja neuleen päättämistä. Kyllä se ihan ookoosti onnistui, mutta en siltikään ymmärrä ihmisiä, jotka sanovat neulomisen rentouttavan. Itselläni selkä on liekeissä, sormet kangistuvat ja kipeytyvät ja näistä kummastakin oireesta johtuen neule kireytyy ja löystyy vuorotellen ja lopputulos on hirveä. 

Neuleita tumpeloille on kirja rohkeille ja ennakkoluulottomille tumpeloille. Kirjan selkeillä ohjeilla opit neuleen tekemisen alkeet ja vaihevaiheelta opit neulomaan yhä haastavampia töitä. Kirjan kuvalliset ja sanalliset ohjeet ovat tarkat. Hatunnosto kirjan tekijälle, Sarita Kotkavalkamalle, ohjeiden kirjoittaminen ei nimittäin ole aina niin helppoa, ei varsinkaan niistä asioista, jotka sujuvat itseltä automaattisesti, ja vaikka silmät sidottuina. Olen monesti huomannut sen, että on vaikea opettaa jotakin itselle helppoa ja jokapäiväistä asiaa sellaiselle, jolla ei asiasta ole mitään käsitystä.

Kirjasta löytyy 24 neuleohjetta: huiveja, pipoja, säärystimiä, tossuja, kämmekkäitä, sukkia ja lapasia.



1 kommentti:

  1. Täällä myös yks tumpelovasuri. Ei oo helppoo yrittää kääntää päässään ohjeita vasemmalle. Ehkä joskus vielä saadaan kirja vasureillekkin.

    VastaaPoista